LANDSKRONA - BORSTAHUSEN

Borstahusen - Landskrona - Karlslund

Sveriges första reguljära omnibusslinje.

Vad som förmodligen var Sveriges första reguljära omnibusslinje öppnades den 1 maj 1901 i Landskrona. Efter 10 år med hästdrivna fordon kom den första motordrivna bussen i trafik 1912. Man trafikerade linjen  Borstahusens Folkskola - Rådhustorget samt Rådhustorget - Karlslund.

Tre generationer Rothoff kom att vara involverade i busstrafiken.

Här följer en serie bilder ur familjens fotoalbum och det material August och Oscar Rothoff efterlämnat

Carl Rothoff som "kusk" vid Rådhustorget i Landskrona 1901.

Obs. hästarna som bär stråhattar

Platsen är korsningen Storgatan - Eriksgatan

I bakgrunden Cigarr och Borst Magasin

Den täckta hästomnibussen.

Betalande passagerare övervakas av en stram poliskonstapel. Obs , de bakre mekaniska bromsarna.

Byggnaden i bakgrunden kom senare att inhysa Svenska Handelsbanken. Jämför bilden ovan, nu har "Cigarr-skylten" tagits ner.

I samma hus, på tredje våningen, bodde Nell Wallden, känd konstnär och författare.

Scania Vabis 1911

I trafik från den 4 juni 1912.

Scania Vabis 1912-1913 med August Rothoff

Inköpt 1913 inför jubileumsutställningen i Landskrona.

På kylaren finns en skylt "SCANIA PROFVAGN"

Scania Vabis 1911 här som transportvagn..

Reg-nummer M298

Samma som ovan, med August Rothoff som chaufför
och "fiskegumma" som passagerare.

Reg-nummer M298

 Foto från Övre gatan i Borstahusen.

Humber 1916 med August Rothoff.. Foto utanför Borstahusens folkskola. I trafik till augusti 1917.

Första Borstahusbussen med luftringar.

Ford 1923 med August Rothoff utanför Kasernen i Landskrona.

Registreringsnummer M6979

 

Bilen har återuppstått genom renovering utförd av Evert  Lundgren och blivit körklar 2003. www.landskronadirekt.com/arkivet/nyheter/0316.htm

 

Ännu en Ford 1923 Reg-nummer M6639

Bror Falk och August Rothoff

OBS att karossen är annorlunda än ovan

Garaget i Borstahusen framför Folkskolan. Garaget
kom senare att flyttas till hamnområdet och blev
hemvist för båtbyggare Bengtsson.

I garaget står en Volvo LV72D från 1933.

En Volvo LV72D från 1933

Reg-nummer M7541

Scania Vabis som inköptes av Trancells och som byggdes om till turistvagn i stil med Humbern ovan
Graham Brothers 1930

Reg-nummer M5296

Dodge 1932. No 2 fr. vänster August Rothoff. No 3 fr. v. Greta Rothoff. På motorhuven Oscar Rothoff.

I bakgrunden Borstahusens Folkskola

Reg-nummer M8552

Volvo 1937 med August Rothoff.

Jubileumsbussen, 25 år efter första motorbussen

 Reg-nummer: M7016

Från boken:

"Omnibustrafiken och Linjetrafiken med lastbilar i Sverige"

Scania Vabis 1946 här som Linje-Buss.
Denna lilla skrift tillägnas AXEL AX:SON JOHNSON med kärlek av hans dotter Daidai och svärson Peter på 70-ARSDAGEN, 25-7-1948.
En berättelse om Borstahusens Omnibusstrafik. Ladda ner pdf-dokument HÄR.
Skriften ovan får väl anses vara baserad på August Rothoffs egna skrivna ord som kan läsa här och som var publicerad i boken "Omnibustrafiken och Linjetrafiken med lastbilar i Sverige"  utgiven 1938. När hästen fick vika för motorn.

  NÄSTA BILDSIDA

.

Uppdaterad 2010-03-05 av Göran Carlsson Landskrona  Mail till Göran kan skickas till  radio.mercur (at) radio4all.se